logo

Ikke bare har vi solide topplasseringer i proffsirkuset, med seire til både Alexander Kristoff og Lars Petter Nordhaug, men våre U23 ryttere, juniorer og damer presterer også bra både i terrenget og på landevei. Norge er per d.d. nr 2 på U23 UCI Europa rankingen. Dette til tross for "vinter" halve året og ingen lukkede sikre treningsfasiliteter som i andre idretter.

Med våren og alle syklister på veien kommer uttallige konflikter og nestenulykker, samt dessverre også ulykker mellom bil og syklister. Uansett hvem som har feil så går det alltid ut over syklisten. Temperaturen er høy i flere blogger og "hat" meldinger går frem og tilbake. I disse bloggene kommer det tydelig frem at de fleste bilister ikke kjenner til syklistenes rettigheter, at vi faktisk har rett – og plikt – til å bruke kjørebanen da vi er definert som kjørende.

Bilistene kjenner heller ikke til hvor farlig det er å passere for nærme en syklist ved forbikjøring. Vi ser også at mange syklister ikke tar tilstrekkelig hensyn til både hverandre og andre trafikanter.

Vi i NCF har fått forespørsler fra "nye" syklister, media og klubber om hva vi har av retningslinjer og regler. Reglene er vegtrafikkloven, normene er våre 10 sykkelvettregler som ligger vedlagt. Vi påstår at det er mange uvitende uvettige bilister, men vi ser ofte uvettig kjøring av syklister også.

For å bedre forståelsen og holdningen til samarbeidet i trafikken har vi i NCF laget disse 10 sykkelvettreglene for syklister som trener på offentlig veg. Hvis alle syklister følger disse reglene, blir det garantert triveligere og mer sikkert å sykle.

10 sykkelvettregler fra NCF- For din og andres sikkerhet ved trening på trafikkert vei

1. En sykkel er definert som kjøretøy. Alle kjøretøy, herunder også sykler, skal bruke kjørebanen i treningsformål. Syklende kan også bruke vegens høyre skulder jf. trafikkreglene § 4 og § 5.

2. Trafikkregler skal overholdes, hold til høyre og vis hensyn til øvrige trafikanter. Gi tydelig tegn om hvor dere skal.

3. Fakta om forbikjøring.
a. Syklende har rett til å kjøre forbi på høyre side og kan ved kø passere denne på vegens skulder jf. trafikkreglene § 5, § 12c og § 18-1.
b. Forbikjøring skal utføres uten å volde fare, hindre eller unødig forstyrre den forbikjørte jf. trafikkregler § 12-3. SLF og NCF anbefaler 1,5m avstand mellom bil og syklist ved forbikjøring.

4. Er det mange på trening - del dere i flere mindre felt på maksimalt 10-15 syklister.

5. Ligg maksimalt to i bredden og vis hensyn, slipp frem trafikken på passende steder om det dannes kø.

6. Sykling på gangsti og lignende skal foregå i tilnærmet gangfart, og syklisten har vikeplikt for de gående jf. trafikkreglene § 4. Er det naturlig og tilrettelagt for bruk av sykkelveg - vær konsekvent og la hele gruppen enten følge vegbanen, eller sykkelvegen.

7. Ved punktering og andre uhell som fører til stopp skal alle i gruppen trekke helt ut av vegbanen.

8. Ta hensyn til andre ryttere, hold jevn fart. Unngå unødige og plutselige endringer i feltet. Hold linjen din og ikke endre posisjon uten at du gir signal. Når du skal spise, legger du deg bakerst i gruppen.

9. Bruk alltid hjelm og godkjent lys - hvitt framlys og rødt baklys ved sykling i mørket.

10. Ikke stå på retten din for enhver pris, da det er du som taper og blir skadet ved ulykke.

Les også Trykk Trafikk sine "sykkelregler"

facebook

Samarbeidspartnere

srbank

coop

Stikkaren logo

trine

 

Antidoping

antidoping logo

Trafikkregler

takk sykehus 300